Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2009
Jan Jelinek and Spaceheads
Επειδή εδώ ακούμε (και) Μουσική την Κυριακή 18/01/09 ακούμε live !
JAN JELINEK
Από την πρώιμη παιδική του ηλικία, η ζωή του Jan Jelinek είχε σαν επίκεντρο την μουσική, έκανε συλλογή από δίσκους και μαγεύτηκε από τους σαγηνευτικούς τους ήχους. Ερωτεύτηκε το μοναδικό υβρίδιο από ήχους της dub, jazz, funk και της soul, και ανακάλυψε την house που του έδωσε το έναυσμα για την μουσική του αφύπνιση. Ανακάλυψε μια νέα παιχνιδιάρικη προσέγγιση στην μουσική που του επέτρεψε να διυλίσει τους ξεχωριστούς ήχους χωρίς να υποκύψει σε κατευθείαν ανακύκλωση. Η προσέγγιση του έχει να κάνει με την μεταμόρφωση των ήχων, με την ερμηνεύση του πάθους των παλιών δίσκων της Motown ή με την υπέρβαση του funk, προς το αφηρημένο μειώνοντας τα electronics.
Μέχρι το 1998 ο Jelinek κυκλοφορούσε τους δίσκους του υπό διάφορα ψευδώνυμα, με αποτέλεσμα την εξέλιξη μιας συγκεκριμένης ηχητικής υπογραφής χωρίς τους εξαναγκασμούς της αυτοεπανάληψης. Ενώ ως Gramm έπαιζε με την παλμική μινιμαλιστική electronica, ως Farben εξερεύνησε την επανερμηνεία της soul..Η βασισμένη στην Φρανκφούρτη εταιρεία “Klang Elektronik” κυκλοφόρησε συνολικά εφτά διαφορετικά EP υπό το όνομα Farben, (αργότερα κυκλοφόρησαν ως συλλογή “Textar”) – ένα παιχνίδι πάνω στον Γερμανικό όρο “Klangfarben” (τέμπρο ηχοχρώματος).
Το 2001 κυκλοφόρησε το ‘’Loop Finding Jazz Records“(~scape), ο πρώτος δίσκος του Jelinek με το δικό του όνομα και βασισμένο όπως υπονοεί το όνομα σε παλιές jazz ηχογραφήσεις. Tο βασικό υλικό απογυμνώθηκε αδυσώπητα και μειώθηκε σε ένα μοναδικά ambient ήχο. Μετά την επεξεργασία του Jelinek οι αυθεντικές εκτελέσεις δεν ήταν πλέον διακριτές, αλλά μεταμορφώθηκαν σε απλές ακουστικές ηχογραφήσεις που έκαναν τον ήχο, ένα όργανο από μόνο του. Σε αυτόν τον δίσκο ο Jelinek έστρεψε την προσοχή του μακριά από τους μουσικούς και την παραγωγική διαδικασία και προς το τι ακούμε όταν τα αυτιά μας απομακρυνθούν από τις νότες.
Στο “La Nouvelle Pauvreté” (~scape, 2003) για πρώτη φορά στην καριέρα του, ο Jelinek αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ευδιάκριτα σημεία από την rock μουσική, χωρίς ποτέ να ενδώσει στην rock αυτήν καθεαυτή. Με αυτό το σκεπτικό ο Jelinek επινόησε μια φανταστική μπάντα τους Exposures, και αμφισβήτησε την υπόθεση ότι η μουσική είναι μια συλλογική διαδικασία. Οι πηγές από samplers περιλαμβάνουν τα πάντα, από Brian Ferry ως Sun Ra, και για πρώτη φορά, ήταν δυνατό αν όχι απαραίτητο να αναγνωρίσει κανείς τα συγκεκριμένα samplers, ενώ η μουσική παρέμεινε αφηρημένη αρκετά ώστε να αποφύγει κάθε είδους υπόνοια ότι είναι ζωντανά ηχογραφημένη.
Με το “Kosmischer Pitch” (~scape, 2005”) ο Jelinek επέστρεψε πλέον στις ρίζες του, τουλάχιστον σε ένα βαθμό, ενώ καθάρισε τον εαυτό του από τα σχεδόν baroque, υπερπλούσια στοιχεία. Στην αναζήτηση του για τις βασικές αρχές αρμονίας της μουσικής, μπόλιασε με καταβολές, τους κοσμικούς του ήχους περισσότερο από ποτέ. Τo minimal και το άφθονο δεν ήταν πλέον σε ρήξη: εκεί που τα ακουστικά μέρη του δίσκου φαίνονται πολύ γεμάτα στο σύνολο του δεν ήταν με κανένα τρόπο υπέρ-γεμάτος.
Ο Jelinek με βάση το Βερολίνο είναι ένας ακούραστος DJ, μουσικός, παραγωγός και remixer. Συνεργάζεται με καλλιτέχνες όπως η Sarah Morris και ο συγγραφέας Thomas Meinecke, κάνει live sets σε clubs με το laptop του σαν Farben ή συνεργάζεται με αυτοσχεδιαστικά σύνολα όπως το Γιαπωνέζικο Τρίο Computer Soup και το αυστραλέζικο jazz γκρουπ Triosk ( Triosk meets Jan Jelinek “1 + 3 + 1”, 2003).O Jelinek και οι Triosk πραγματοποίησαν μια σειρά από πολύ επιτυχημένες συναυλίες . Τα τελευταία χρόνια ο Jelinek έχει εντείνει τις προσπάθειες του με τον καλλιτέχνη και video programmer Karl Kliem, σαν μέρος των audiovisual performance ο Kliem δημιουργεί συγχρονισμένα graphics για την μουσική του Jelinek. Μια κυκλοφορία DVD είναι προγραμματισμένη για την επόμενη χρονιά.
Σε όλα του τα διαφορετικά προσωπεία η συμπεριφορά του Jelinek προς την μουσική ήταν πάντα και παραμένει ακόμα αποδεσμευμένη από στυλιστικούς εξαναγκασμούς, αλλά στοχεύει στο style που περιλαμβάνει την ουσία συγκεκριμένων ήχων. Ο Jelinek πασχίζει να κατατροπώσει τις ιεραρχίες. με την αισθησιακή αλλά και αφηρημένη pop προοπτική του.
http://www.discogs.com/artist/Jan+Jelinek
SPACEHEADS
Mε την πρώτη ματιά οι Spaceheads φαίνονται πιο πολύ σαν μία jazz μπάντα από ένα σχήμα στην κόψη της ηλεκτρονικής μουσικής. Αλλά τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως δείχνουν.
O Andy Diagram (τρομπέτα μέσα από electronics) και ο Richard Harrison (drums) δημιουργούν έναν ήχο που είναι ταυτόχρονα ηλεκτρονικός και ηλεκτρισμένος. O Andy Diagram με την τρομπέτα του δημιουργεί ήχους με παλλόμενους σχεδόν techno ρυθμούς που εναλλάσσονται με τα ελεύθερα beats των drums του Harrison. Οι λούπες και τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά στοιχεία δίνουν στο ντουέτο ένα μοναδικό ήχο που είναι τόσο κοντά στο dance floor όσο και στο jazz club.
Οι Richard Harrison και Andy Diagram δούλευαν μαζί για χρόνια σε διάφορα punk-jazz projects, που ήταν βασισμένα στο Manchester, όπως οι Dislocation Dance, οι Μud Hutters και το συγκρότημα της Nico (1987-1993) τους Honkies, κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου άρχισαν να πειραματίζονται στο studio. Κυκλοφόρησαν ένα single το “Pay Me My Money Down", και ένα album "Ho Fat wallet" στην Manchester's Bop το 1990 υπό το όνομα Spaceheads. Έτσι γεννήθηκε η μπάντα! Παρόλαυτα ο Andy και ο Richard συγκεντρώθηκαν στους Spaceheads μόνο μετά την διάλυση των Honkies το 1993. Έδωσαν συναυλίες σε Αμερική, Ολλανδία,Πολωνία και εξέλιξαν τον ήχο τους στις ζωντανές τους εμφανίσεις. Το πρώτο ομότιτλο CD "Spaceheads" κυκλοφόρησε το 1995 και τους έκανε γνωστούς σε ένα ευρύτερο ακροατήριο. Ακολούθησαν μεγάλες περιοδείες στην Ευρώπη και την Αμερική το 1996 που οδήγησαν στην κυκλοφορία του επόμενου live CD "Round the Outside" το 1997.Το MTV έπαιζε ένα από τα video τους και τα πρώτα σπάνια πλέον cd τους επανεκδόθηκαν. Επίσης συμμετείχαν στο Terrastock II festival στο San Francisco, όπου χαρακτηρίστηκαν από τον τύπο ως το highlight του festival.
Το 1999 κυκλοφόρησε το "Angel Station" από την Merge records στην Αμερική και την Pandemonium Rdz στην Ευρώπη, μετά από περιοδείες ακολούθησε το "Live 1999".
Συνέχισαν να περιοδεύουν ανά τον κόσμο, βρίσκοντας ταυτόχρονα χρόνο για να πειραματιστούν με άλλους μουσικούς και ξεκίνησαν την κυκλοφορία μιας νέας σειράς από CDς το "Universal Head Expansion Series’’ που φιλοξενεί special guests όπως ο Max Eastley που παίζει ένα δικής τους κατασκευής μονόχορδο στο The Time of the Ancient Astronaut" (2001 -Bip Hop) Η επόμενη κυκλοφορία τους, το Low Pressure (2002 Bip Hop) ξαφνιάζει με τα τεμπέλικα grooves και τα αρμονικά ακόρντα της τρομπέτας, με τα βαθιά πνευστά και τα ρυθμικά drums. Την κυκλοφορία ακολούθησε μια σειρά από περιοδείες μέχρι που ο Richard Ηarrison έγινε μπαμπάς και ανέστειλε τις δραστηριότητες των Spaceheads μέχρι το 2006 που ενεργοποιήθηκαν ξανά.
Το 2006 κυκλοφόρησαν μια συλλογή με live ηχογραφήσεις «Motel Music Machine» η οποία είναι διαθέσιμη μόνο στις συναυλίες τους και από το site τους. Η τελευταία κυκλοφορία των Spaceheads "A Very Long Way from Anywhere Else" (Bip Hop-2007) με τον Max Eastley ηχογραφήθηκε ζωντανά σε δύο διαφορετικές τοποθεσίες, σε ένα νησί στα βόρεια της Γαλλίας και σε ένα απομακρυσμένο χωριό στο North Yorkshire.
Επίσης έχουν ξεκινήσει ένα καινούριο project υπό το όνομα Spaceheads Trio με τον Vincent Bertholet (Double bass). Μετά από συναυλίες στην Γαλλία το 2005 και 2006, το trio ηχογράφησε στην Γένοβα και στο Παρίσι ένα demo CD που δίνει μια ιδέα για την επερχόμεμενη κανονική κυκλοφορία.
Ο Andy Diagram παίζει τρομπέτα εδώ και 22 χρόνια, ζώντας στα ‘80s στο Manchester,ηχογράφησε και περιόδευσε με πολλές μπάντες της rock, pop και jazz σκηνής όπως οι Diagram Brothers, οι Dislocation Dance, οι Pale Fountains και οι James, με τους οποίους ενώθηκε ξανά και θα συμμετάσχει στην καινούρια τους κυκλοφορία (Απρίλιος 2008) ενώ ακολούθησε τους James και στην τελευταία τους περιοδεία, όπου επισκέφτηκαν και την Αθήνα. Τέλος συνεργάζεται και με τον David Thomas σαν μέλος των Τwo pale boys.
Ο Richard Harrison ζει στο Manchester και συμμετέχει σε αυτοσχεδιαστικά group στο Manchester και στο Λονδίνο, όπως οι Homelife και οι Toolshed.
http://www.spaceheads.co.uk/
http://www.myspace.com/spaceheads
info :
Art House: Kωσταντινουπόλεως 46, Γκάζι, τ.κ. 11854 Αθήνα
Ώρα Έναρξης: 21:00
Τιμή Εισόδου: 18 ευρώ
Τηλ: 2130 330480
Website: http://www.art-house-athens.gr/event.php?id=73
http://www.myspace.com/marionettentheater2007
Αγαπημένε μου Θοδωρή σ΄ευχαριστώ για τις πληροφορίες ...και θα τα πούμε .. εκεί
A ^j^
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
2 σχόλια:
Ενδιαφέρουσα ενημέρωση και πληροφορία!!!
Η μουσική είναι μια τρέλα αγιάτρευτη...
Φιλί καληνύχτας...
"αγιάτρευτη"... που ελπίζω και νάναι και χωρίς αντίδοτο !
ανταποδίδω ασπασμόν τριημιτόνιον !
Δημοσίευση σχολίου